torsdag den 18. januar 2018

En 45-årig fangirl!

Flere af mine elever - primært pigerne - går rundt med norske Marcus og Martinus på trøjerne og har dem ligeledes som baggrund på skolecomputeren og telefonen. Se, det er fangirls! Jeg må dog erkende, at jeg i moden alder selv har udviklet alvorlige fangirl skills!
Jeg er blevet fan af Leonora Christina Skov! Jeg startede med at følge hende på Instagram; primært for at få bekræftet det, jeg vidste i forvejen. Hun var mandehader, så moderskabet som fordummende og havde desuden en mening om alt mellem himmel og jord - primært af skarp kritisk karakter med mange verbale svirp til alle, der vovede at stille op til debat med hende.
Mit indtryk af Leonora Christina Skov ændrede sig dog hurtigt, da jeg "mødte" hende på Instagram. Her deler Leonora Christina Skov flittigt alt fra parfume og sko til kærlige portræt af sin nørd af en hustru, videnskabsjournalist Annette Nielsen. Det, der for alvor har sænket mine parader, er hendes generøse deling af, hvordan skriveprocessen af hendes seneste, og i øjeblikket allestedsnærværende "Den, der lever stille, har foregået. Hvis man går med en forestilling om, at det der forfatterliv er en konstant strøm af ord, der flyder ud gennem tasterne i studerekammeret og derefter bobler på forlaget, synes jeg, at de skulle kigge på Leonora Christina Skovs Instagramprofil. Beskrivelsen af hendes tour de force med den seneste roman er ganske enkelt imponerende. Derudover er hun bare virkelig sød. Udover at skrive har Leonora Christina Skov gjort sig umage med at svare, når læserne har stillet spørgsmål til de dele af bogen, hun har delt på Instagram. Jeg selv har haft lyst til at gå i dialog  ved stort set samtlige opslag - og gjort det i en grad, der har kvalificeret mig til titlen SuperFan! Udnævnt af Leonora Christina Skov selv; siger det bare! Det har været så hjerteskærende, men ufatteligt nøgterne og beskrivende statusser fra hendes arbejdsværelse. Leveret i et fantastisk smukt og varieret sprog - uden én eneste kommafejl! 😉 Ja, jeg ér dansklærer.
Jeg har anbefalet alle på min private Instagramprofil at følge @leonorachristinaskov og vil her fra bloggen gøre det samme. Har du en glæde ved litteratur og ordkunst, bliver du glad i låget af at gøre det.
Mit merchandise i den seneste uge har ikke været trøjer og baggrundsskærme, men derimod alt hvad jeg har kunnet opdrive af interviews med Leonora Christina Skov - både i radio og på tv. Stærkest står radiointerviewet med Hassan Preisler - se eventuelt min anbefaling af podcasts. På et tidspunkt siger hun til Hassan Preisler, der netop har fortalt om et virkeligt anstrengt forhold til sin mor: "Synes du ikke det, at hun vil gå i parterapi med dig, vidner om kærlighed?!" Læs "Den, der lever stille". Så ved du hvorfor!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læsefestivalen “Vi læser sammen”

Efter pressemødet i går er det som om, at løfterne om forår og bedre tider lader vente lidt på sig! Men det skal heldigvis ikke hindre os i ...